Home
CV
News
Tidligere udstillinger
Billeder
Presse
Tekster
Fotos
fra udstillinger
Video
Atalier
Udstillinger i udlandet
Praksis
Kontakt
|
Kalejdoskopisk klarsyn
At se på et maleri af Susanne
Pedersen er som at betragte verden gennem en rude, der er slået i
tusind stykker. Eller måske er det omvendt og det er verden selv,
der er splintret? Samtidig forekommer det hele sært realistisk, for
selvom vi ikke ligefrem ser vores omgivelser i denne facon til
hverdag, så er det alligevel ofte sådan, vi sanser og, ikke mindst,
erindrer dem.
Man kan således selv finde sig
sin egen historie, fortælling eller erindring ved at gå på jagt i de
mange detaljer, der hver i sær virker velkendte, men som til sammen
skaber en atmosfære af dynamisk kaos. Alting udspiller sig på
adskillige planer samtidigt, mens blikket som i et kalejdoskop kastes
rundt
mellem det nære og fjerne, det hjemlige og det offentlige rum, det
velkendte og det absolut endnu ukendte.
I et værk kan man således følge
en kvinde bevæge sig op ad en trappe (i modsætning til Marcel
Duchamps ’Nude Descending a Staircase, no.2’ fra 1912), mens
muselmalede kaffekopper svæver frit omkring med løftet om
samhørighed. I et andet opstår en dynamisk kontrast mellem de klassiske
plaststole, der kan stå udenfor året rundt, og den så hjemlige og
indendørsorienterede sofa. Men det stopper langtfra her, for Susanne
Pedersen tilfører selvsamme værk svævende helikoptere og markerede
vejbaner, der gennemskærer billedfladen på en brutalt anden måde end
de stillestående siddemøbler.
Med andre ord bombarderes man
af sanseindtryk og overvældes af omgivelsernes tilstedeværelse –
også selvom de kun er tegnet i kontur. For Pedersens streg er skarp
som en slagterkniv, der skærer objekterne fri fra baggrunden. Nu
står de og dirrer på billedfladen, fanget midt mellem fravær og fuld
tilstedeværelse, sådan som halvglemte drømme har det med at
manifestere sig i vågen tilstand. Og chokket bliver så meget desto
større, når de præcise konturer støder sammen med felter fulde af
farve, der drivende og fragmenteret fanger øjet ind. Men bag det
hele, bag bombardementet af billedfragmenter, finder man hele tiden
den hvide baggrund, der signalerer et foruroligende fravær.
Trine Ross
Magister i Kunsthistorie Kunstanmelder på Politiken
|